Παρασκευή, 21 Σεπτεμβρίου 2012

Χρήσιμες συμβουλές σε συγγενείς ατόμων με Αλτσχάιμερ



Δημοσιεύθηκε από:
Μάγδα Τσολάκη, Νευρολόγος Ψυχίατρος, καθηγήτρια ΑΠΘ



Σήμερα, θα διαβάσετε ορισμένες χρήσιμες συμβουλές προσέγγισης και αντίδρασης που πρέπει να έχουν οι συγγενείς, ή οι άνθρωποι που φροντίζουν, άτομα με Αλτσχάιμερ. Τι πρέπει να κάνουμε, πως πρέπει να αντιδράσουμε και να προσεγγίσουμε κάποιον με Αλτσχάιμερ; Θα διαβάσετε επίσης που μπορεί κάποιος να απευθυνθεί για οποιοδήποτε πρόβλημα, ή υποψία προβλήματος κάποιου συγγενικού του προσώπου. Η νόσος Αλτσχάιμερ μας αφορά όλους...

ΓΕΝΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΗ
Είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ένα περιβάλλον ασφάλειας, εμπιστοσύνης και ηρεμίας με τους ασθενείς με άνοια ώστε να μπορέσουμε να τους προσεγγίσουμε και να επικοινωνήσουμε μαζί τους αποτελεσματικά.
Στην επικοινωνία σας μαζί τους προτιμήστε:
- Καθημερινές λέξεις, απλές λέξεις
- Λέξεις που χρησιμοποιούν οι ίδιοι
- Μικρές προτάσεις
- Καθαρή ομιλία
- Ομιλία με αργό ρυθμό αν είναι απαραίτητο
- Διατηρήστε βλεμματική επαφή μαζί τους ώστε να κρατήσετε για περισσότερο χρόνο το ενδιαφέρον και την προσοχή τους
- Ακολουθείστε τη σωματική τους στάση και τον τόνο φωνής τους
- Αφήστε τους χρόνο για να σκεφτούν και να αντιδράσουν
- Προσπαθήστε να ολοκληρώσετε την πρόταση τους εάν δεν το καταφέρνουν οι ίδιοι, αλλά μη τους διακόπτετε όταν δεν υπάρχει λόγος
- Αποφύγετε την κριτική
- Χρησιμοποιήστε μη λεκτικούς τρόπους επικοινωνίας:
- Σωματική επαφή, αγγίξτε τους ευγενικά όταν τους απευθύνεται το λόγο
- Χρησιμοποιήστε μουσική (κατά προτίμηση αγαπημένα του τραγούδια) για να επικοινωνήσετε μαζί του ή για να τον ηρεμήσετε
- Συμμετέχετε μαζί του σε αγαπημένες του δραστηριότητες
- Χρησιμοποιήστε τις χειρομαλάξεις
- Ενθαρρύνετε την έκφραση του συναισθήματος με ποικίλους τρόπους- χορός, τραγούδι, ζωγραφική, κηπουρική, μαγειρική

Στις περιπτώσεις που ο ασθενής είναι σε νευρικότητα και ένταση φροντίστε:

- Να μη διαφωνείτε μαζί του
- Ανακουφίστε το συναίσθημά που έχει εκείνη τη στιγμή
- Μη προσπαθείτε να τον πείσετε με λογικά επιχειρήματα να αλλάξει γνώμη
- Όταν είναι φοβισμένος προσπαθήστε να τον κάνετε να νιώσει άνετα. Μια ήρεμη φωνή και το ευγενικό κράτημα του χεριού μπορεί να τον ανακουφίσει
- Βρείτε τι προκάλεσε την αρνητική αντίδρασή του και προσπαθήστε να το αποφύγετε στο μέλλον (π.χ. αλλαγή ρουτίνας, θέμα συζήτησης, συνάντηση με κάποιο πρόσωπο)
- Δημιουργήστε ενα περιβάλλον ασφάλειας και εμπιστοσύνης
- Επιλέξτε σταθερά και συγκεκριμένα τα άτομα να παρέχουν φροντίδα
- Προσπαθήστε να τραβήξετε την προσοχή του σε μια ήρεμη δραστηριότητα
- Αποφύγετε τους θορύβους και την πολυκοσμία
- Αποφύγετε τις εντάσεις μπροστά του
Οι παραπάνω τρόποι μπορούν να συμβάλλουν στην αποτελεσματική φροντίδα του ασθενούς με άνοια. Ένα, όμως, από τα πιο σημαντικά συστατικά της αποτελεσματικής παροχής φροντίδας αποτελεί η φροντίδα του εαυτού μας. Όταν φροντίζουμε τις ανάγκες μας ο άνθρωπος που φροντίζουμε θα επωφεληθεί το ίδιο και ίσως περισσότερο απο εμάς.

Γενικές συμβουλές για τους περιθάλποντες και την οικογένεια

- Φροντίστε τον εαυτό σας και την υγεία σας.
- Αναγνωρίστε τα όριά σας και μην επιχειρείτε να κάνετε σε μια μέρα περισσότερα από όσα μπορείτε.
- Δεχτείτε τη βοήθεια όποτε αυτή σας προσφέρεται.
- Συνεργαστείτε με την οικογένεια και τους φίλους σας.
- Λάβετε υπόψη σας και τις δικές σας ανάγκες και επιθυμίες.
- Παραχωρήστε χρόνο και για τα δικά σας συναισθήματα.
- Να είστε ρεαλιστές όσον αφορά στην πρόοδο και στις ικανότητες του συγγενή σας.
- Να είστε ρεαλιστές όσον αφορά στις προσδοκίες που έχετε απο τους εαυτούς σας ως περιθάλποντες.
- Συγχωρήστε τον εαυτό σας αν τα πράγματα δεν πήγαν καλά ή αν κάνατε λάθη.
- Διατηρήστε το χιούμορ και το κουράγιο σας.

Το σημαντικότερο...

- Ψάξτε για υποστήριξη.
- Ζητήστε βοήθεια προτού νιώσετε εξουθενωμένοι.
- Χρησιμοποιήστε τη βοήθεια ειδικών και ανθρώπων οι οποίοι αντιμετωπίζουν την ίδια κατάσταση με σας, πιθανώς να έχουν περισσότερες εμπειρίες πάνω στο συγκεκριμένο θέμα.

Alzheimer Ελλάς

Η Ελληνική Εταιρεία Νόσου Alzheimer και Συγγενών Διαταραχών (Alzheimer Ελλάς) συστήθηκε στις 29/10/1995 ως Ν.Π.Ι.Δ. μη-κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Σκοποί της είναι η δημιουργία δομών, υπηρεσιών και συνθηκών που βελτιώνουν την ποιότητα της ζωής των ασθενών με άνοια, αλλά και των περιθαλπόντων τους, η υποστήριξη της έρευνας, η προώθηση μέτρων πρόληψης και η βελτίωση της διάγνωσης της ασθένειας.
Από την έναρξη λειτουργίας της εταιρείας έως και σήμερα, είναι μέλος της Παγκόσμιας αλλά και της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Alzheimer. Ως ενεργό μέλος των φορέων αυτών, συμμετέχει στα ετήσια Παγκόσμια και Ευρωπαϊκά συνέδρια, αντίστοιχα, με παρουσιάσεις εργασιών και ερευνών πάνω στο θέμα της άνοιας και κάθε 2 χρόνια διοργανώνει το Πανελλήνιο Συνέδριο της Άνοιας.
Επιπλέον λειτουργούν δύο ακόμα παρόμοιες Μονάδες Νόσου Alzheimer, εκ των οποίων η πρώτη στεγάζεται στο Κ.Η.Φ.Η (Κέντρο Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων) στην Πυλαία σε συνεργασία με το Δήμο Θεσσαλονίκης, και η δεύτερη στο Χαρίσειο Γηροκομείο Θεσσαλονίκης στην Άνω Τούμπα σε συνεργασία με την Μητρόπολη Θεσσαλονίκης.
Υπηρεσίες
Οι Μονάδες Αντιμετώπισης Προβλημάτων Νόσου Alzheimer  απευθύνονται σε άτομα που πάσχουν από τη Νόσο Alzheimer ή κάποια άλλη μορφή άνοιας καθώς και στις οικογένειές τους. Στις μονάδες Νόσου Alzheimer πραγματοποιούνται ημερησίως θεραπευτικά προγράμματα – παρεμβάσεις σε ασθενείς με πρώιμη άνοια και με ήπια νοητική εξασθένηση,  καθώς και σε περιθάλποντες και τις οικογένειές τους. Μεταξύ άλλων, παρέχονται στους ασθενείς με άνοια και στις οικογένειες τους, οι ακόλουθες υπηρεσίες:
- Εκτίμηση αναγκών, εκπόνηση και εφαρμογή εξατομικευμένων σχεδίων φροντίδας και αποκατάστασης για τους ασθενείς με άνοια.
- Εκπαίδευση των ασθενών σε κοινωνικές και ατομικές δεξιότητες, όπως χρήση Η/Υ.
- Θεραπευτικές παρεμβάσεις σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο, όπως λογοθεραπεία και φυσικοθεραπεία.
- Ενημέρωση και ψυχολογική υποστήριξη των περιθαλπόντων και των οικογενειών τους.
- Προγράμματα ενημέρωσης της κοινότητας για την καταπολέμηση του κοινωνικού στίγματος και των προκαταλήψεων που σχετίζονται με τις ψυχικές διαταραχές.
- Διαχείριση των διαταραχών συμπεριφοράς και συναισθήματος (που προκαλούνται από την άνοια) με μη φαρμακευτικές παρεμβάσεις.
Σημειώνεται πως όλες οι υπηρεσίες παρέχονται δωρεάν.
Στην εταιρεία υπάρχει επίσης ομάδα κατ΄οίκον, η οποία αποτελείται από γιατρό, ψυχολόγο, κοινωνική λειτουργό και οδοντίατρο η οποία επισκέπτεται ασθενείς που αδυνατούν να μετακινηθούν η βρίσκονται στο τελευταίο στάδιο της νόσου.
Λειτουργεί επίσης 24ωρη γραμμή βοήθειας, στον τηλεφωνικό αριθμό 2310-909000 όπου μπορεί το κοινό να απευθύνεται για να πάρει αξιόπιστες απαντήσεις σε θέματα άνοιας.  

Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget