Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου 2012

Φοροδιαφυγή στην Νορβηγία



Οικονομικά προβλήματα Νορβηγίας
 
Η ακόλουθη ιστορία είναι απολύτως αληθής και αφορά τα οικονομικά "προβλήματα" που αντιμετωπίζει η Νορβηγία.
Στις αρχές, λοιπόν, του καλοκαιριού συνήλθε η νορβηγική Βουλή προκειμένου να συζητηθεί το "πρόβλημα" του σημαντικού πλεονάσματος που παρουσιάζει ο κρατικός προϋπολογισμός, καθώς και ο κίνδυνος που ενέχει για την ανατίμηση του εγχώριου νομίσματος (νορβηγική κορώνα) και οι επιπτώσεις που θα είχε μία τέτοια ανατίμηση για τις εξαγωγές της χώρας. Η πρόταση του κυβερνώντος κόμματος ήταν να χαρισθούν οι φόροι σε όλους τους πολίτες (φυσικά και νομικά πρόσωπα) για το δεύτερο εξάμηνο του 2012, προκειμένου να μην συσσωρευθούν επιπλέον έσοδα στον ήδη "προβληματικό" πλεονασματικό προϋπολογισμό.

Να σημειωθεί πως το φορολογικό σύστημα της Νορβηγίας προβλέπει άμεση φορολόγηση "στην πηγή" του εισοδήματος ενός πολίτη, χωρίς να καλείται στο τέλος του έτους - ή οποιαδήποτε άλλη στιγμή - να πληρώσει κάποιον άλλον φόρο. Αν για παράδειγμα, ένας υπάλληλος αμείβεται από μία εταιρεία με 1.000 ευρώ κάθε μήνα, το ποσοστό φόρου που του αναλογεί αποδίδεται αυτομάτως στο κράτος. Άλλο ενδιαφέρον σημείο για την "τραγική" πλεονασματική οικονομία της Νορβηγίας είναι πως τα τελευταία χρόνια το κράτος χαρίζει το φόρο του μήνα Δεκεμβρίου, σαν ένα "δώρο" προς τους πολίτες, αφού στο νορβηγικό κράτος λεφτά όντως υπάρχουν.

Η νορβηγική Αριστερά αντέδρασε στην πρόταση του κυβερνώντος κόμματος, υποστηρίζοντας  ότι αν χαρίζονταν οι φόροι του υπόλοιπου έτους, το επιπλέον εισόδημα οι πολίτες θα το ξόδευαν κατά κύριο λόγο σε ταξίδια - στους Νορβηγούς αρέσει πολύ να ταξιδεύουν - και ξενύχτια, με αποτέλεσμα τα λεφτά να μην επιστρέφουν στο κράτος. Η πρόταση της Αριστεράς ήταν οι πολίτες να συνεχίσουν να καταβάλλουν τους φόρους και τα χρήματα αυτά να διατεθούν ως δωρεά σε μία άλλη χώρα που αντιμετωπίζει προβλήματα.
Αφού, λοιπόν, δεν πάρθηκε καμία απόφαση εντός του κοινοβουλίου για τον "πονοκέφαλο" των πλεονασμάτων, η κυβέρνηση έθεσε το ζήτημα σε ηλεκτρονικό δημοψήφισμα ενώπιον του νορβηγικού λαού, καλώντας τον να αποφασίσει ο ίδιος για το αν θέλουν να πληρώσουν τους φόρους του υπόλοιπου έτους ή όχι.

Το αποτέλεσμα; Το 72% ψήφισε ώστε να μην χαρισθούν οι φόροι στους Νορβηγούς πολίτες, αλλά να συνεχίσουν να τους πληρώνουν κανονικά και τα χρήματα αυτά να δοθούν ως δωρεά σε μία άλλη χώρα και επιλέχθηκε τελικά να χτιστούν νοσοκομεία στο Βιετνάμ.
Βεβαίως, αν διηγείτο κάποιος την ιστορία αυτή σε έναν συνηθισμένο Έλληνα, η - πιθανότερη - απάντηση που θα λάμβανε θα ήταν "είναι ηλίθιοι αυτοί οι Νορβηγοί". Οι υπόλοιποι ας αναρωτηθούμε ποιοι είναι οι ηλίθιοι, τελικά.

Οι Επτά Στύλοι της Σοφίας… σήμερα



«Με κάθε γενιά η γη γερνάει, η ανθρωπότητα απομακρύνεται περισσότερο από την παιδική της ηλικία…» έγραφε ο Τ.Ε Λώρενς στο βιβλίο του...
«Επτά Στύλοι της Σοφίας» με αντικείμενο τον απελευθερωτικό αγώνα των Αράβων κατά των Τούρκων, στον οποίο ο ίδιος ηγήθηκε. Για τον Τ.Ε Λώρενς η ελευθερία αξίζει όσο οι επτά στύλοι με τους οποίους η σοφία «ωκοδόμησε εαυτή οίκον»(Παροιμίαι 9:1). Και αυτό το γράφει σε έναν στίχο στην αρχή του βιβλίου: «…To earn you Freedom, the seven-pillared worthy house..». Στο κείμενο γράφονται πολλά για την ιστορία και τις τεχνικές του πολέμου, αλλά και πολλά για το πνεύμα και τη σοφία του αγώνα για την ελευθερία…

Δίνεται έμφαση στη γνώση για τις ιστορικές ομοιότητες του σήμερα με το χθες και τα διδάγματα από αυτές. Στη μετριοπάθεια και το θάρρος. Στη δίκαιη κρίση. Στην αίσθηση της αξίας, που μπορεί να δίνει σε πρόσωπα και πράγματα τη σωστή τους διάσταση, πέρα από την πλούσια ή άθλια περιβολή τους. Στη σημασία για τα μικρά πράγματα όταν πραγματικά πιστεύουμε στη νίκη. Στην καθοριστική σημασία της ψυχολογίας και του ενθουσιασμού για την επίτευξη του σκοπού. Αφήνεται να εννοηθεί ότι ο εχθρός είναι η απληστία. Ότι δεν αρκεί μια νίκη, αλλά ο τελικός θρίαμβος, με τις λιγότερες δυνατές απώλειες συγκριτικά με τον εχθρό. Ότι δεν πρέπει να παίρνεις αποφάσεις κατώτερες των περιστάσεων, ούτε αποφάσεις τόσο ανεφάρμοστες, που απλά οδηγούν σε αναταραχή. Ότι αν θέλεις πραγματικά να ηγηθείς, τότε θα πρέπει να κοσκινίζεις το σωστό από το λάθος με υπομονή, διακριτικότητα και καλή μνήμη. Ότι όταν η προσπάθεια είναι εθνική, τα ιδιωτικά συμφέροντα μπαίνουν στην άκρη.


Γιατί θυμήθηκα τον Λώρενς της Αραβίας και υπενθύμισα το έργο του; Τι σχέση μπορεί να έχει η Αραβική άνοιξη των αρχών του προηγούμενου αιώνα με αυτό που ζούμε σήμερα; Κατ΄αρχήν θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε καμία, ούτε καν με τη σύγχρονη Αραβική άνοιξη. Με μοναδική ίσως εξαίρεση, τη διαχρονική πραγματικότητα της συγκρουσιακής συνύπαρξης των διαφορετικών πολιτισμών, που ακόμη κυριαρχεί στον κόσμο και τη χώρα μας. Πραγματικότητα που ο Τ.Ε. Λώρενς την έζησε στα ακραία της όρια: «Στην περίπτωσή μου, η προσπάθεια όλα αυτά τα χρόνια να ζω μέσα στο ένδυμα των Αράβων, και να τους μιμούμαι διανοητικά, με έκανε να παραιτηθώ από τον Αγγλικό μου εαυτό, και με άφησε να δω τη Δύση και τις συμβάσεις της με νέα ματιά: τις κατέστρεψε όλες μέσα μου…Μερικές φορές αυτοί οι εαυτοί ήταν σαν να συνομιλούσαν με το κενό, και τότε η τρέλα ήταν πολύ κοντά, τόσο κοντά όσο θα ήταν για έναν άνθρωπο, που θα μπορούσε να βλέπει τα πράγματα ταυτόχρονα μέσα από δύο συνήθειες, δύο παιδείες, δύο περιβάλλοντα…»


Αλλά το πνεύμα και ο δρόμος της ελευθερίας όπως τα θέτει ο Λώρενς, η έννοια της εθνικής απελευθέρωσης όπως την έθετε πάντα η ιστορία, τότε, πριν και τώρα, έχουν την αξία τους, έστω μεταφορικά, για αυτά που συμβαίνουν σήμερα στον κόσμο και τα ζούμε στη χώρα μας. Διότι ο σημερινός αγώνας της χώρας να ελευθερωθεί από τα δεσμά του χρέους είναι και αγώνας για την εθνική ανεξαρτησία και αξιοπρέπεια. Με μια ιδιομορφία: τα Ελληνικά δεσμά δεν είναι μόνο ξένα(Γερμανικά και άλλα) αλλά είναι κυρίως εσωτερικά δεσμά που παραπέμπουν όλα στην πολιτική διαφθορά και τις πολυδεσμικές της σχέσεις με την κοινωνία.

Σαν έθνος είμαστε δέσμιοι της διεφθαρμένης συμπεριφοράς ενός μικρού ποσοστού πολιτικών και επιχειρηματιών συμπατριωτών μας που συμπεριφέρονται σαν εχθροί αυτού του έθνους, μέσα στην απληστία τους. Αυτά τα εσωτερικά δεσμά στάθηκαν η αφορμή, αλλά και η «ευκαιρία» για τους ξένους να εξαρτήσουν τη χώρα μέσα από το μηχανισμό της υπερχρέωσης. Από αυτά τα δεσμά πρέπει πρώτα από όλα να απελευθερωθούν η πολιτική και η δικαιοσύνη διότι μόνον τότε θα κερδίσουν την αναγκαία αξιοπιστία ώστε να καθοδηγήσουν την κοινωνία σε διέξοδο και αλλαγή πορείας. Μέχρι τότε το πολιτικό σύστημα, που υπηρετεί αυτά τα δεσμά, θα τελεί υπό αμφισβήτηση και υπό τον κίνδυνο της βίαιης ανατροπής.

Ιστορική Γνώση και Συνείδηση, Δημοκρατική και Κοινωνική Ευαισθησία, Ανένδοτος πόλεμος με τη Διαπλοκή και τη Διαφθορά, Αξιοπιστία, Αξιοκρατία, Δικαιοσύνη και Προσωπικό Παράδειγμα, είναι επτά από τους σύγχρονους στύλους της πολιτικής σοφίας που θα έπρεπε να κυριαρχεί τη σκέψη και τις πράξεις των πολιτικών μας. Η αδιαπραγμάτευτη και με όποιο προσωπικό κόστος τήρησή τους θα οδηγούσε τη χώρα γρήγορα και στέρεα στην απελευθέρωσή της από τα δεσμά του χρέους και την εθνική αξιοπρέπεια…

http://gnathion.blogspot.gr/

Τι είναι το πολικό σέλας;



Με τον όρο «πολικό σέλας» εννοούμε τόσο το βόρειο όσο και το νότιο. Η διεθνής ονομασία του είναι «aurora», το όνομα της θεάς της αυγής, ενώ το ελληνικό της όνομα...όπως περιγράφεται στην Ελληνική Μυθολογία, είναι Ηώ. 

Δεν συνδέεται συμπτωματικά με την αυγή, αφού το φως την ώρα εκείνη θυμίζει το κόκκινο φως του πολικού σέλαος.Το σέλας εμφανίζεται κοντά στους πόλους όπου ενεργητικά σωματίδια του ηλιακού ανέμου συναντούν τη γήινη ατμόσφαιρα.

Το βόρειο σέλας είναι κατά κανόνα ορατό μόνο σε μια ζώνη 60-70 μοιρών βόρειου πλάτους, ενώ το νότιο σέλας εμφανίζεται στην αντίστοιχη ζώνη νότια. Με λίγη τύχη, όταν ο Ήλιος είναι ιδιαίτερα δραστήριος, το βόρειο σέλας είναι ορατό ακόμη και από τις 50 μοίρες, κάπου δηλαδή στη βόρεια Κεντρική Ευρώπη.

Το σέλας δημιουργείται όταν τα φορτισμένα ηλεκτρόνια του ηλιακού ανέμου αλληλεπιδρούν με το μαγνητικό πεδίο της Γης και επιταχύνονται κατά μήκος των δυναμικών γραμμών του προς του πόλους. Καθώς εισέρχονται στα ανώτερα στρώματα της ατμόσφαιρας πάνω από τους πόλους, συγκρούονται με άτομα και μόρια οξυγόνου και αζώτου της ατμόσφαιρας, τα οποία και διεγείρουν ενεργειακά. 

Τα διεγερμένα άτομα, για να επανέλθουν στην αρχική και σταθερή τους κατάσταση ενεργειακής ισορροπίας, εκπέμπουν το πλεόνασμα της ενέργειάς τους με τη μορφή φωτονίων, των οποίων η ενέργεια αντιστοιχεί σε εκείνη του ορατού φωτός.

Όσο εντονότερη είναι η ηλιακή δραστηριότητα, τόσο εντονότερος είναι ο ηλιακός άνεμος και τόσο περισσότερη ενέργεια έχουν τα φορτισμένα σωματίδια που τον αποτελούν. Ανάλογη όλων αυτών των αλληλεπιδράσεων είναι και η ένταση του σέλαος, καλύπτοντας έτσι ευρύτερη περιοχή.

Οι δύο φωτεινοί δακτύλιοι γύρω από τους πόλους είναι σε μεγάλο βαθμό είδωλα ανεστραμμένα μεταξύ τους. Τις ενεργές περιόδους, ορατό από μεγάλη απόσταση είναι κυρίως το ερυθρό φως. 
Το χρώμα προκύπτει από τα άτομα οξυγόνου σε ύψος 300-400 χιλιομέτρων, με αποτέλεσμα να γίνεται ορατό από πολύ μακριά. Χαμηλότερα, στα 100 χιλιόμετρα, συμμετέχει και το άζωτο στο χρωματισμό του φωτός, με αποτέλεσμα να βλέπουμε όμορφους κιτρινοπράσινους χρωματισμούς μαζί με ιώδες και μπλε χρώμα.

Το σέλας δεν υπάρχει μόνο στη Γη. Όλοι οι πλανήτες με ατμόσφαιρα ανταποκρίνονται με μια φωτεινή αντίδραση στα σωματίδια του ηλιακού ανέμου. Ωστόσο, απαιτείται και μαγνητικό πεδίο για να αποκτήσει το φως αντίστοιχη υφή αυτού που απαντά στη Γη.
Τα μαγνητικά πεδία του Κρόνου και του Δία βρίσκονται σε παράλληλη θέση ως προς τους άξονες περιστροφής τους. Γι’ αυτό έχουν τόσο στο βόρειο όσο και στο νότιο πόλο ένα φωτεινό δακτύλιο.

Αν το μαγνητικό πεδίο δεν είναι παράλληλο προς τον άξονα περιστροφής, όπως στον Ουρανό και τον Ποσειδώνα, τότε η εικόνα είναι πιο σύνθετη.